♥bersamaku♥

Thursday, 18 August 2011

ikhlas ke maaf tu??



maaf??
kenapa perlu mintak maaf ek??
sebab kita da wat kesilapan..betol la tu..

adakah mengungkapkan kata maaf tu maksudkan kita bersalah??
adakah berkata maaf tu maksudnya kita mengalah??
ikhlaskah maaf yang kita ungkapkan??
hanya hati yang tahu kan..

namun,bila kita cuba memaafkan,
mengapa seringkali teringat akan apa yang mereka lakukan terhadap kita??
adakah semua tu masih tersimpan dendam di lubuk hati kita??
atau kita tak ingin kehilangan seorang sahabat hanya dengan memaafkan kesalahan dia??

bila da melakukan kesilapan dan mengungkapkan kata maaf,
dan turut dimaafkan,
mengapa masih melakukan kesalahan yang sama..
mengapa masih mengenang kisahnya..
ikhlaskah maaf itu??
atau
ia hanya maaf yang terungkap di bibir
dan hanya maaf yang tertulis di kertas.
tapi tidak memberi maksud sebenar di sebalik kata itu.

terlalu banyak persoalan..
manusia terlalu ego mengakui ksilapan
manusia juga terlalu cuai melakukan kesilapan.
manusia juga tidak bersyukur dengan maaf yang diperoleh.
 sedangkan
maaf adalah anugerah yang agung diberikan kepada manusia
walau hanya sepatah kata,tapi nilai nya tidak ternilai dibanding kan dengan yang lain..

21 jeritan batinku!!:

kutoOobambOo / ericoanaci said... [Reply to comment]

klu di buat lagi, tu tanda nya hanya dibibir...

Fadzli Amir said... [Reply to comment]

Seharusnya ikhlaskan hati dalam melafazkan maaf....biarlah org yg memohon maaf tu tak ikhlas..

nurani said... [Reply to comment]

@kutoOobambOo / ericoanaci
nak maaf kan ke lau hye kat bibir??

nurani said... [Reply to comment]

@Fadzli Amir
maaf adalah anugerah kan..:)

Princess Nusy said... [Reply to comment]

maafkan semua org..baru hati tenang..hehe..peace! =))

nurani said... [Reply to comment]

@Princess Nusy
plg suke statement ni..ehhehehe

senyumSOYA said... [Reply to comment]

ikhlas..bila ikhlas kita takkan ulang lagi kesalahan yang sama.. mengenangkan x salah..mengungkit tu yang silap..^^"

semoga kita lebih ikhlas dalam meminta maaf..^^"

♥♥ arabella ♥♥ said... [Reply to comment]

maaf tak bererti kalah kan=)

Cik Ct said... [Reply to comment]

hmm, susah utk maaf kn dgn ikhlas.. tp paling susah ble kte dh maafkan , n org tue bt lg benda yg sme.. =0

Eddy Dce said... [Reply to comment]

ikhlas kan diri bile memaafkan orang dan redha je la klu orang tu ikhlas ke x...sebab bile dh maafkan orng baru tenang hati kite... :)

zaty luvlianncezzz said... [Reply to comment]

x suka owg wat salah then minx maaf lgi berkali-kali

S a l a m r a m a d h a n~
Jum hayati di sini (^o^)
petua cari jodoh!

Am said... [Reply to comment]

maaf yg ikhlas ialah maaf yang menyenangkan hati kedua2 pihak :P

acheeqa farhana said... [Reply to comment]

ikhlas itu umpama semut hitam didalam gelap..kewujudannya ada tapi amat sukar utk dirasai..meminta maaf bukan bererti kite kalah,sebaliknya kita tlh berjaya menundukkan ego kite utk kebaikan semua pihak :)

Edy Zaidi said... [Reply to comment]

jgn lupa sebelum tido maafkan semua org yang pernah buat dosa kat kita

emy zulaiha said... [Reply to comment]

saye maafkan die.hehe =)

CintaKhadijah said... [Reply to comment]

mulianya org memaafkan org lain.. tp nak dpt status mulia ni bukan senang..belajarlah memaafkan..insyaallah hati akan jadi tenang..:)

Deqmie said... [Reply to comment]

minta maaf dan memaafkan adalah terapi jiwa agar tenang dalam menghadapi semua :)

sifu im said... [Reply to comment]

nnti raya fitri baru aku iklas maafkn org..haha

Naz said... [Reply to comment]

memaafkan amat sukar, tetapi membuatkan kita lega bila melakukannya... :)

zaty luvlianncezzz said... [Reply to comment]

Jum hayati di sini (^o^)
bila izrail datang memanggil

ain nadzirah said... [Reply to comment]

kadang2 kite mudah utk meminta maaf. tapi nk memaafkn tue x senang. kn.kn.kn


Shoutbox

♥Nuffnang Ads♥